Pierwszy samochód na każdą kieszeń

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń – temat trudny i przyprawiający o ból głowy chyba wszystkich młodych kierowców. Każdy chciałby mieć własny samochód, a nie ciągle prosić o pożyczenie się pojazdu od rodziców. Zazwyczaj osoby młode mają dość ograniczony budżet, dlatego w tym artykule postaram się przedstawić samochody do około 5 000 zł. Zwrócę także uwagę na samochody, na które trzeba uważać.

 

Volkswagen Golf IV

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń
 

Zaczynam od samochodu, który polskiej młodzieży jest chyba najbardziej znany. Volkswagen Golf IV to jeden z najlepiej sprzedających się modeli w swojej w klasie w latach 2002/2003. Nie jest to egzemplarz, który trzeba byłoby komukolwiek przedstawiać. Jego ceny wahają się od 3 do nawet 15 tys zł, ale w budżecie 5 tys zł jesteśmy w stanie zakupić sprawny egzemplarz w nie najgorszym stanie. Są to samochody generalnie trwałe i tanie w naprawach. Głównym problemem są tu natomiast przebiegi, które bardzo często są modyfikowane. Dlaczego? Gdyż w tym egzemplarzu “cofnięcie” licznika jest po prostu banalnie proste.
 

Silnik

Jaki silnik ? W cenie do 5 000 zł nie pozwolimy sobie z pewnością na mocne i żwawe 1.8T, a tym bardziej 2.3 VR5 czy 2.8 VR6 , ale wśród benzyniaków warto poszukać silnika 1.6 – najlepiej 8-zaworowego. Ma on moc delikatnie wyższą niż 100 KM, co pozwala na sprawną jazdę, a oprócz tego jest bardzo trwały i idealnie nadaje się do instalacji LPG. Nie polecałbym silników z oznaczeniami FSI. Godnymi polecenia, choć znacznie mniej ekonomicznymi byłyby także silnik 1.8 oraz 2.0. Wśród silników wysokoprężnych najbardziej znany jest oczywiście 1.9 TDI o różnych mocach. Występował także 1.9 SDI. Generalnie to także silniki trwałe i przez wielu uznawane za niezniszczalne, ale należy pamiętać, że po przebiegach rzędu setek tysięcy kilometrów mogą wymagać wkładu. A niejednokrotnie kilkunastoletnie Golfy mają wykręcone grubo ponad 400 000 km.
 

Opel Corsa C

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń
 
Opel Corsa C to samochód, który chyba dopiero od niedawna przyjął się na dobre wśród Polaków. Mimo, że jest to samochód generalnie trwały i wcale niespecjalnie podatny na korozję (znam modele, które mimo 16 lat na karku nie mają ani grama rdzy) to jednak nie jest zbyt lubiany przez internautów. Owszem, jest to auto małe, ale zarazem ekonomiczne i stosunkowo tanie w naprawach. W cenie do 5 000 zł jesteśmy w stanie zakupić model o kilka lat młodszy, aniżeli wyżej opisany Volkswagen Golf. Najdroższe egzemplarze Corsy C dochodzą w cenach do ok. 10 000 zł.
 
Osobiście posiadam taki samochód od pół roku, wcześniej inny egzemplarz Corsy posiadali też moi rodzice (przez 8 lat), miał go także dziadek, wujek oraz kilku znajomych. Można więc powiedzieć, że troszkę go już znam. Śmiało można powiedzieć, że jest to idealny samochód dla młodego kierowcy. Cechują go: dobra zwrotność, niewielkie gabaryty, niezły komfort jazdy (nie jest to limuzyna, ale naprawdę nie jest źle) oraz stosunkowo wysoka trwałość. Ma on swoje bolączki, ale w mojej ocenie jest dobrze. Co ciekawe – jest to auto dość bezpieczne, gdyż w testach NCAP uzyskało aż 4 gwiazdki.
 

Silnik

 

Jeśli chodzi o silniki to raczej nie polecałbym trzycylindrowego 1.0 , gdyż jest on dość paliwożerny, a ponadto boryka się z problemem nietrwałego łańcucha rozrządu. Znacznie lepiej spisuje się benzynowe 1.2, ale nie jest to także demon prędkości. Wśród silników benzynowych najlepiej wybrać jednostkę 1.4 Twinport. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to na szczególną uwagę zasługuje tutaj jednostka 1.3 CDTI 70 KM. Jest to silnik trwały, bardzo ekonomiczny oraz pozwala na całkiem niezłe osiągi, jak na swoje parametry. W swojej Corsie posiadam właśnie taki silnik i nigdy (odpukać) nie miałem z nim żadnych problemów. Na trasie śmiało można zejść do spalania 4,2-4,3 l / 100 km. Na mieście będzie około litra więcej.
 

Ford Focus Mk1

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń
 

Aby skutecznie ocenić Forda Focusa należy użyć określenia “nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Dopóki nie miałem okazji przejechać się pierwszą wersją Focusa raczej nadal myślałbym o nim bardzo sceptycznie. Auto pozytywnie zaskoczyło mnie sporą ilością miejsca we wnętrzu, stosunkowo wysokim komfortem jazdy – z bólem przyznaję, że w tej kwestii pokonuje Opla Corsę, a także pojemnością bagażnika (aż 350 litrów). Układ kierowniczy połączony z dobrze zbudowanym układem zawieszenia działa naprawdę bardzo dobrze. Komfort gwarantuje m.in. tylne zawieszenie wielowahaczowe, które jest droższe w naprawie, ale zdecydowanie lepiej tłumi nierówności. Główną wadą Forda Focusa jest wszechobecna korozja nadwozia oraz podwozia. Wśród awarii technicznych najczęściej spotkać możemy się z awariami rozrusznika czy alternatora, kapryśną klimatyzacją czy szybko zużywającymi się przegubami napędowymi. Na te podzespoły należy zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu.
 

Silnik

 
Najmocniejszym fabrycznie montowanym silnikiem był dwulitrowy benzyniak o mocy 173 KM z oznaczeniem ST170 lub RS. Za taki egzemplarz często zapłacić trzeba między 8, a 12 tys zł. Znacznie taniej zakupić można Focusa z klasycznymi silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 100 KM. Zapewnia on niezłą dynamikę jazdy, jest stosunkowo mało awaryjny, a jego spalanie jest na podobnym poziomie co silnik 1.4. Bardzo ważnym jest fakt, że zarówno silnik 1.4, jak i 1.6 bardzo źle znoszą gaz, dlatego montaż instalacji LPG w tych silnikach jest raczej odradzany. Wśród diesli znajdziemy tylko te o pojemności 1.8 TDDi oraz TDCI. Nowszy, 1.8 TDCI posiada wtryski Common Rail, natomiast starszy TDDI działa z użyciem rotacyjnej pompy wtryskowej. Opinie na temat obydwu silników są bardzo różne.
 

Fiat Punto II

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń
 

Fiat Punto II to jedno z najbardziej rozpoznawalnych samochodów segmentu B. Rozpoznaje je niemal każdy, a na polskich drogach jest ich naprawdę sporo. Auto generalnie uważane jest za trwałe, zwinne oraz dość ekonomiczne. Można by powiedzieć, że niemal idealnie nadaje się do jazdy miejskiej – zwłaszcza, że w niektórych egzemplarzach znajdziemy funkcję CITY, czyli elektryczny układ wspomagania kierownicy. Bardzo fajny bajer, ale kiedy się zepsuje może generować koszty. Niezaprzeczalnymi wadami Fiata Punto są: korozja, kiepska jakość wykonania oraz bardzo delikatne zawieszenie.
 

Silnik

 
Do wyboru mamy cztery jednostki benzynowe oraz trzy silniki wysokoprężne. Wśród benzyniaków godnym polecenia jest bazowy motor 1.2 8V o mocy 60 KM. Jednostki 16V niestety borykają się z awariami centralki sterującej, co może generować koszty. Dla amatorów nieco bardziej agresywnej jazdy świetnie sprawdzi się silnik 1.8 HGT o mocy aż 131 KM. Do “setki” rozpędza się w niecałe 9 sekund, także naprawdę nieźle. Wśród silników wysokoprężnych warto polecić 1.3 Multijet, gdyż jest ona najmniej awaryjna. Podkreślmy, aby unikać przekładni automatycznych, gdyż nie należą one do udanych wynalazków w tych modelach.
 

Audi A3 8L

 
Pierwszy samochód na każdą kieszeń
 

Audi A3 8L nie bez powodu zostawiłem na koniec. Model ten dzieli płytę podłogową z Volkswagenem Golfem IV i generalnie jest do tego samochodu bardzo podobne. Co prawda to Audi – marka premium, a więc A3 8L śmiało można nazwać kompaktem klasy premium. Wśród osób młodych auto cieszy się ogromną popularnością, ale nie jest idealne. Pytałem wiele osób – dlaczego właśnie Audi, a nie Opel czy Ford ? Odpowiedź była prosta – bo to Audi. Mówię to oczywiście z dystansem, ale należy wiedzieć że godnymi polecania samochodami są nie tylko te z grupy VAG 🙂 Pośród wad technicznych Audi A3 wymienić należy awaryjny układ kierowniczy oraz zbyt delikatne zawieszenie, które szybko ulega uszkodzeniom. Niskie zawieszenie powoduje też częste uszkodzenia miski olejowej.
 

Silnik

 
Wśród gamy silników benzynowych godnymi polecenia są zarówno 1.6, jak i 1.8. W tym modelach awaryjny bywa tylko alternator, ale generalnie są uznawane za trwałe i mało problematyczne jednostki. W budżecie 5 tys zł raczej nie uda nam się wyrwać zadbanego 1.8T, ale jeśli to również są to silniki godne polecenia. Wśród diesli najbardziej popularnym oraz najmniej awaryjnym jest 1.9 TDI z wtryskiem bezpośrednim. Nie miewa on problemów z zaworem EGR, pompowtryskami, turbosprężarką czy dwumasowym kołem zamachowym, tak jak jego nowszy kolega o tym samym oznaczeniu.
 

Podsumowanie

 

Zakup samochodu do 5 tys zł nie jest sprawą prostą, ale jak najbardziej możliwą. Sam zakupiłem swój pierwszy samochód w takim przedziale cenowym i wiem, że z takiego samochodu można być zadowolonym. Zwrot “Pierwszy samochód na każdą kieszeń” również nie jest prosty do zdefiniowania, ale myślę że ten budżet jest dość częstym wśród osób młodych. Zwracajmy uwagę przede wszystkim na różnego rodzaju wycieki oraz niepokojące dźwięki z komory silnika. Często są to objawy poważnych awarii, które sprzedający starają się ukryć. Jeśli chodzi o stan blacharski to korozja w takich samochodach może występować, ale warto poszukać samochodu, w której nie ma jej zbyt wiele oraz ewentualnie zapobiec jej rozprzestrzenianiu bezpośrednio po zakupie. Ciężko będzie znaleźć samochód bezwypadkowy w takim budżecie, ale pamiętajcie, że dobrze zrobiony samochód – nawet po wypadku czy kolizji może nam służyć długo i bezawaryjnie.

 

Adrian Mikołajczyk