Samochód do 30 000 zł – rodzinny z charakterem

 
Tematem dzisiejszego artykułu jest samochód do 30 000 zł – rodzinny z charakterem. Hmm… brzmi ciekawie, a budżet do 30 000 zł to jeden z najpopularniejszych, w jakim przeciętni Polacy poszukują samochodów rodzinnych. Postaram się przedstawić oraz opisać najciekawsze oferty z rynku. Nie będą to samochody nowe, ale z pewnością zasługujące na miano ciekawych.

 

1. Opel Zafira B OPC 2.0 Turbo 240 KM

 

 
Opel Zafira B OPC to samochód niezwykle ciekawy. Pod jego maską znajdziemy dynamiczną oraz stosunkowo trwałą jednostkę 2.0 Turbo 240 KM. Pojazd oferuje bardzo pojemny bagażnik – aż 645 l przy 5 miejscach, wiele praktycznych schowków i sporo miejsca dla wszystkich pasażerów. Mając już 7 osób na pokładzie bagażnik zmniejszy się do 140 litrów, co jest porównywalne z bagażnikiem w samochodach miejskich, jak np. Kia Picanto. Należy także przyznać, że te dwa ostatnie fotele niekoniecznie pozwalają na komfortową jazdę osobom dorosłym, ale dla dzieci jak najbardziej spełnią swoją rolę.
 

 
Bardzo dużą zaletą tego samochodu jest także fakt bogatego wyposażenia w wersji OPC, które obejmuje m.in. nawigację, fotele Recaro, system czujników parkowania czy klimatyzację automatyczną. Podsumowując – można powiedzieć, że Opel Zafira B OPC to samochód godny polecenia. Należy jednak podkreślić, że spalanie silnik 2.0 Turbo 240 KM może wynosić od 11 do nawet 16 litrów / 100 km. Warto zwrócić uwagę na stan amortyzatorów, gdyż te montowane w wersjach OPC mogą być drogie w naprawie.
 

 

2. BMW X3 E83 3.0d 204 KM

 

 
BMW X3 E83 3.0d 204 KM to SUV, którego na ulicy spotkał z pewnością każdy z nas. Gabarytowo jest on o dokładnie 10,2 cm dłuższy od prezentowanej wcześniej Zafiry, a pojemność bagażnika w X3 jest o 165 litrów mniejsza. Na uwagę zasługuje natomiast wyższy prześwit, napęd 4×4 oraz równie sporo miejsca dla pasażerów. W przedstawionym budżecie jesteśmy w stanie zakupić zadbany, dobrze wyposażony egzemplarz z lat 2004-2007.
 

 
Jednostka napędowa 3.0d 204 KM to trwały, wysokoprężny motor, który miał zastosowanie w większości modeli BMW z tamtych lat. Jego eksploatacja nie jest zbyt uciążliwa, a użytkownicy całkiem dobrze oceniają jego trwałość. Należy jednak pamiętać o studzeniu turbosprężarki oraz regularnej zmianie oleju – wtedy silnik powinien służyć długo i bezawaryjnie.
 

 

3. Skoda Octavia II VRS 2.0 Turbo 200 KM

 

 
Skoda Octavia II VRS 2.0 Turbo 200 KM to typowe, rodzinny kombi, które pozwoli na komfortową podróż dla 4 osób, wraz ze sporą ilością bagaży, gdyż po otwarciu pokrywy bagażnika uzyskujemy aż 580 litrów powierzchni. Warto wspomnieć, że wersja VRS jest dłuższa oraz niższa od klasycznej – co prawda tylko o kilka milimetrów, ale jednak. Co jeszcze kryje Skoda Octavia II VRS ?
 

 
A no właśnie – przede wszystkim silnik. Jednostka 2.0 Turbo o mocy 200 KM potrafi rozpędzić rodzinne kombi w zaledwie 7,7 sek / 100 km/h. Spośród dwóch powyższych aut jest to najlepszy wynik. Jest to nowoczesna konstrukcja, w której kadłub, tłoki oraz głowicę wykonano ze stopu aluminium. W silniku zastosowano kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu. Silnik 2.0 TFSI ma bardzo różne opinie – jedni chwalą go za stosunkowo niskie zużycie paliwa oraz dobre osiągi, a inni krytykują, gdyż niektóre egzemplarze mogą mieć problemy z nadmiernym zużyciem oleju.  

 





4. Mazda CX-7 2.3 MZR Turbo 260 KM 4×4

 

 
Mazda CX-7 2.3 MZR Turbo 260 KM 4×4 to potężny, rodzinny SUV, który oprócz niezwykłego komfortu jazdy zapewni równie niezwykle mnóstwo miejsca – zarówno dla pasażerów, jak i bagaży. Na uwagę zasługuje tutaj przede wszystkim bagażnik o pojemności 774 litrów, który bije na głowę zdecydowaną większość rodzinnych minivanów. A silnik ? No tak, 2.3 MZR Turbo o mocy aż 260 KM czyni z tego auta niezłą zabawkę dla fanów lewego pasa. Okej – przyspieszenie na poziomie 8,2 sek do “setki” to może nie jest poziom samochodu rajdowego, ale weźmy pod uwagę, że Mazda CX-7 waży blisko 1800 kg.
 

 
Komfortowa, szybka jazda, przyzwoite osiągi… to zdecydowane plusy. Wadą jest natomiast spalanie na poziomie ok. 12 do 16 litrów na każde 100 km. Można przecież jeździć ekonomicznie, ale mając pod nogą 260 KM i masę 1800 kg nie będzie to zbyt proste – poniżej 10/11 litrów i tak nie zejdziecie 🙂 W przewidzianym budżecie możecie znaleźć model z rocznik 2007/8, nawet w pełnej wersji wyposażenia.
 

 

5. Volvo XC90 4.4 V8 315 KM

 

 
Volvo XC90 4.4 V8 315 KM jest pierwszym SUV’em, jaki wyszedł pod marką Volvo. Kiedy mówiłem, że Mazda była potężnym samochodem to jednak trochę przesadziłem – Volvo XC90 nie tylko jest od niej większy, ale również waży więcej, bo w zależności od wersji nawet do 2160 kg. Ewenement tego samochodu to jego idealnie wyeksponowana stylistka, ciekawe wnętrze oraz luksusowy charakter. Pojazd zyskał wiele nagród oraz wyróżnień, a w testach EURONCAP zdobył aż 5 gwiazdek.
 


 
Zaproponowałem silnik 4.4 V8 315 KM, ponieważ jest on najmocniejszą jednostką montowaną w Volvo XC90 i gwarantuje przyspieszenie do “setki” w zaledwie 7,3 sekundy. Dla nieco mniej wymagających wybrać można również inny, słabszy silnik – np. 2.9 TwinTurbo czy 2.5 Turbo. Jedyną wadą jest dla mnie ubogi wybór silników wysokoprężnych. Ten samochód jest stworzony do przemierzania tysięcy kilometrów, a jak wiadomo – nie ma nic lepszego niż dieselek na trasie 🙂 Nie mniej jednak wysokoprężne 2.4 Turbo o mocy 163 lub 185 KM (do 2010 roku) to sprawdzone i trwałe jednostki. Dużo można byłoby tu mówić o tym samochodzie, ale skracając – bagażnik o pojemności zbliżonej do Skody Octavii, dużo miejsca dla pasażerów oraz bezpieczeństwo – to najważniejsze z cech, nie pomijając oczywiście luksusowego charakteru.
 

 

Adrian Mikołajczyk